Posts

Showing posts with the label rezeki

Mudahnya menjemput rezeki

Image
Assalamualaikum..
Alhamdulillah, pagi yang indah..
Syukur kerana kita masih di beri peluang untuk hidup, bernafas dan menikmati alam ni.

Setiap hari adalah sama, tetapi tidak serupa..

Pagi tadi rasa tenang sangat. Ini lah cara saya nak mulakan hari yang positif. Bangun awal pagi, selepas solat subuh, saya keluar ambil angin pagi di luar rumah. Damai dan sejuk.. baru lah rasa semangat nak mulakan kerja harian, terutama mencari rezeki.

Rezeki, jika nak dia dtg, mestilah di Jemput. Jemput rezeki adalah lebih mudah di lakukan berbanding cari Rezeki.

Macam dalam buku MMR tu tulis, Nak cari semut tu susah, tapi nak jemput semut tu mudah. Letak lah gula di atas meja, dah pasti akan ada semut yang datang ke gula tu.

Sama lah macam kita, hamba Allah.. jika nak kan sesuatu, wajib minta dari dia. Buat apa yang di suruhnya. Pasti, akan di makbulkan olehNYA nanti.

Apa yang wajib kita lakukan untuk?
Solat 5 waktu, Sedekah, berbuat baik sesama manusia dan sebagainya..

Mudah je kan?
So apa tunggu la…

Hebatnya solat sunat Dhuha..

Image
Assalamualaikum..
Slmt pagi semua..

Hari ni saya nak share tentang kehebatan amalan pembuka atau penjemput rezeki ni..

Iaitu solat sunat Dhuha..

Seperti yang kita sedia maklum, segala apa yang di sunatkan oleh Rasullullah, dah tentu lah ada kebaikan serta manfaat buat kita betul kan?

solat sunat dhuha merupakan salah satu solat sunat yang rasulullah suka..

"Rasulullah bersabda yang bermaksud, “Siapa saja yang dapat mengerjakan sholat Dhuha dengan istiqamah, akan diampuni dosanya oleh Allah, sekalipun dosa itu seluas lautan.”
Rasulullah bersabda lagi,“Sholat Dhuha itu mendatangkan rezeki dan menolak kefakiran (kemiskinan), dan tidak ada yang akan memelihara sholat Dhuha kecuali hanya orang-orang yang bertaubat.”
Dari Nuwas bin Sama’an, Rasulullah bersabda:“Allah berfirman: Wahai anak Adam, jangan sekali-kali engkau malas mengerjakan empat rakaat pada waktu permulaan siang (yakni sholat Dhuha), nanti pastiakan Kucukupkan keperluanmu pada petang harinya.”
Sementara itu di dalam hadits yang l…