Posts

Showing posts from March, 2013

Ibu Menyusu WAJIB mendapatkan KALSIUM..

Assalamualaikum..

Tahu tak yang ibu menyusukan anak dengan susu bdn WAJIB mendapatkan jumlah KALSIUM yang sepatutnya??

Nak tahu Kenapa dan Apakah kebaikannya?

Untuk pengetahuan semua ibu2 yang menyusukan anak. Antara kompisis vitamin yang tinggi dalam susu ibu adalah kalsium. Kalsium penting untuk bina darah, bina tulang, gigi dan saraf dalam tubuh manusia. Bagi ibu yang menyusu, pengambilan kalsium tidak boleh dipandang remeh.

 Bagi ibu2 yang tidak menjaga dan mementingkan pengambilan kalsium dalam diet harian, maka kalsium untuk penghasilan susuibu akan diserap dari yang sedia dalam tubuh ibu.Jika perkara ini berlarutan dan si ibu tidak menggantikan semula kalsium ini maka si ibu tadi akan mengalami risiko osteoporosis, rasa sengal kaki dan tulang belakang, mudah letih dan lesu serta muka menampakkan garisan tua.

 Sebab itu pengambilan sumber kalsium tidak boleh dipandang ringan.

OsteMatrixTM lebih dari sekadar kalsium yang mana ia membekalkan nutrien-nutrien harian termasuk kalsi…

Istilah Dalam Penyusuan Susu Ibu

Assalamualaikum,

Jo kita kenali ISTILAH- ISTILAH PENTING SUSU IBU YANG DIPERAH, yang sering di gunakan oleh ibu menyusu. Biasanya istilah ni biasa di gunapakai atau biasa kita lihat jika masuk ke dalam group Ibu menyusu dan penulis2 blog berkaitan penyusuan susu badan.

antara istilah atau perkataan2 yang biasa di gunakan adalah:

 * EBM = Expressed Breast Milk
* Fresh EBM = Susu yg baru diperah
* Chilled EBM = Susu yg dah perah, disejukkan bhgn sejuk (bukan beku). chilled EBM akan membentuk dua lapisan, ia bukan basi
* Frozen EBM = Susu yg simpan dlm tempat beku
* BP = BreastPump (Pam susu)
* Marmet = Memerah susu pada payudara menggunakan tangan.
* PP = Power Pumping (Kaedah mengepam 10minit pam, 10minit rehat secara berulang selama 1 jam)
* TP = Tanderm Pumping (kaedah Menyusukan anak di sebelah payudara sambil mengepam payu dara yang sebelahnya)
* TM = Tanderm Marmet (Kaedah menyusukan anak di sebelah paudara, sambil memerah payudara sebelahnya menggunakan tangan)
* TN = Tander…

Subhanallah.. Ajaibnya susu ibu

Jom baca kisah ni.. Saya dapat masa tengah cari info pasal Susu Ibu.. Best kisah ni untuk di kongsi dengan semua.. ******************/*/*******//**/***************//*//****************/****/** Al-kisah pada suatu masa, di sebuah hospital bersalin di Amerika. Maka ada dua orang ibu yang melahirkan seorang anak lelaki dan seorang lagi anak perempuan. Masalahnya,kedua-dua ibu tadi mengaku yang mereka melahirkan anak lelaki tersebut! Oleh kerana mereka melahirkan pada masa yang sama,maka timbul sedikit masalah bagi menentukan ibu yang sebenar bagi anak lelaki terseb ut! Pada waktu tersebut,tiada lagi ujian DNA. Maka doktor Amerika bertanya pada kawan dia,seorang doktor dari Mesir,macam mana nak selesaikan masalah berikut.Dah buat ujian darah malangnya,kedua-dua ibu tersebut mempunyai kumpulan darah yang sama! Maka doktor Amerika itupun bertanya macam mana nak selesaikan masalah ni,sebab dia dengar orang kata Islam dan Al-Quran adalah agama yang sempurna,dan setiap masalah ada p…

OsteMatrix - Kenapa saya Suka???

Image
OsteMatrix.. apa yang bestnya Si OsteMatrix Shaklee ni?
haa... memang best dan lain dari yang lain tau.  Ostematrix Shaklee sangat berbeza dengan produk makanan tambahan Kalsium yang lain. Untuk pengetahuan anda, Ostematrix dilengkapi Vitamin D dan Magnesium, yang mana ia merupakan agen penyerap kalsium ke dalam tubuh.

Kalsium juga merupakan salah satu komponen penting untuk produce susu, kalau badan kita kekurangan kalsium, macam mana tubuh nak produce susu. Jadi, inilah kepentingan kalsium dalam badan. Jika kalsium kurang, badan juga akan sukar untuk produce susu. Maka, berlakulah masalah kekurangan hasil susu.

Seperti saya, yang memang bukan penggemar susu, saya amalkan Ostematrix ni untuk bantu penghasilan susu juga untuk memastikan tubuh saya mendapat kalsium. Bukan tu je, saya juga nak pastikan yang anak saya juga mendapat jumlah kalsium yang mencukupi apabila meminum susu badan saya tu. Badan saya juga sering rasa sakit2 badan apabila kerap menyusukan anak secara mengiring di…

Apa itu Kanser Pankreas??

Image
Assalamualaikum..

Rasa terpanggil nak bercerita tentang kanser Pankreas ni. Walaupun jarang2 kita dengan tentang kanser ni, tapi rasanya, kita wajib ambil tahu tentang kanser pankreas ni, kerana kanser ni datang tiba2.

Jom kita kenali kanser Pankreas ni.




Sumber: Blog Kesihatan

Pankreas adalah organ yang berbentuk bujur yang terdapat di tengah kawasan atas perut. Kanser pada pankreas adalah hasil pada perubahan sel yang berbahaya, selalunya pada kepala kelenjar.

Kanser merebak dari kelenjar limfa ke hati, paru-paru dan peritonium. Lelaki mempunyai risiko yang tinggi mendapat kanser pankreas berbanding wanita (2:1). Purata umur bagi kanser pankreas ialah 65 tahun.

Apakah Simptom bagi Kanser Pankreas

- Jaundis (sakit kuning) ialah simptom yang paling biasa ditemui kerana bilirubin,bahan kegagalan sel darah yang rosak,berkumpul di dalam darah. Air kencing yang berwarna kuning pekat, kulit kuning, mata kuning, najis berwarna pucat dan gatal badan.

- Selain dari itu pesakit akan berkurangan…

Esok RAYA???

Ohoi.... mata tak boleh pejam ni. nk tido, tp x rasa mengantuk lagi.. Adakah penangan esok 'Raya'?? hihi..

RAYA ni utk guna pakai geng2 shaklee saya je.. masuk je tgh bulsn, masing2 dah sibuk kan diri nak sambut raya a.k.a BONUS MASYUUUUKK...

Biasanya 14hb dah masuk dah.. kalau dulu2 mmg 15hb baru masuk.. tp bulan ni, tak sure berapa hari bulan plak dia masuk. kalai 14hb, means beraya sakan lah...

ok.. mata n jari jemari comel saya dah penat.. time tu labuh kan otot2.. esok ada kerja menanti.

jumpa lagi yew.

daaaaa
chugie


Slurrrppp.. Sedapnya Shaklee Collagen Powder & Mealshake

Image
Minuman rutin saya di malam hari, sebelum nak masuk tidur..

Kenapa saya suka bancuh Collagen Powder Shaklee ni dengan Mealshake?

1- Dah tentulah sebab rasanya.. Rasa Mealshake tu sendiri dah memang superb dengan rasa Susu Vanila.. bukan tu je, Mealshake ni memang berkhasiat dan penuh sumber multivitamin yang di perlukan oleh tubuh.. Jadi, biasanya bila dh ambil Mealshake, Vitalea (Multivitamin) memang saya x ambil untuk hari tu.

2- Untuk Elakkan rasa Collagen Powder yang memang x berapa nak masuk dek tekak, saya akan campurkannya dengan minuman yang berperisa. Contohnye Mealshake ni, or ESP (Energizing Soy Protein dari shaklee juga).. Bila di gabungkan kedua suppliment ni, kurang lah sikit bau hanyir sisik ikan tu.. :D

3- Sebelum ni saya pernah juga campur dengan Peel Fresh Juice orange tu.. sedap memang lah sedap kan.. memang rasa nak minum banyak kali je.. tapi, setelah di pikir2 balik, ada baiknya saya jaga kualiti suppliment tu sendiri, yang tidak mencampurkan dengan minuman lain…

OsteMatrix Shaklee - Promo March Buy 6 Free 1

Image
OsteMatrix Sekarang sedang Promo tau.. Harga Biasa bagi sebotol OsteMatrix ni RM61.00. Sebotol Ostematrix Mengandungi 120tablet. Bagi anda penggemar Si Kalsium tablet ni, jangan lepas kan peluang untuk terus rembat 6+1 botol OsteMatrix ni.. Jimat berganda!!  Kalau nk beli sebotol pun boleh juga.. just Hubungi saya terus k!!

Apa itu Ostematrix?

Ostematrix Merupakan makanan tambahan iaitu dengan kata nama lainnya adalak KALSIUM.
Terbukti secara Klinikal, menyediakan matriks nutrien penting bagi membina dan mengekalkan tulang dan gigi yang kuat.

Di samping  membina tulang yang kuat dan gigi, nutrien dalam Ostematrix juga bertinda:
Membantu mengekalkan tekanan darah yang normalMembantu dalam pengecutan otot dan tindakbalas sarafMembantu mengurangkan gejala PMS seperti kembung, kejang, water retention, cepat marah, dan kemurunganOstematrix menyediakan:1,000 mg (100% DV) unsur kalsium daripada sumber-sumber semulajadi yang pekat dan mudah diserap400 mg (100% DV) magnesium untuk membantu meng…