Friday, November 6, 2009

kek coklat kukus.. memang mudah!!

Salam..

yeayyyyyyyyyy!! jadi lagi percubaan aku.. ni bukan 1st time buat kek, dulu2 masa belum2 kawin penah gak buat, tp tak menjadi sangat.. dah lepaih2 kawin ni tangan ni berhasil plak.. try buat je resipi yg aku ambil alhamdulillah terus jadikkkkkkk.. bestnye lah.. ni yang menambahkan semangat nak buat resipi yang lain ni hehehehe.. Semalam, kuar je opis aku terus tuju kedai runcit untuk cari bahan nk buat kek coklat ni.. kebetulan bahan2 die senang yang amat nak cari kan.. dan dengan perasaan yang berkobar2 betul.. siap2 masak utk makan malam, aku terus buat bahan kek dan bila kek tengah kukus, aku makan malam dulu.............. lepaih tu baru leh layan kek yang dh masak ni..

Ok, jom ikuti proses pembuatan kek yang senang ni. Resipi aku ambil dari mesra.net. meh klik sini untuk resipi.

ini bahan campuran serbuk koko, minyak @ butter, susu pekat aku lebihkan ,susu segar uht (aku guna susu ni, menggantikan susu cair dan gula. Di masak dengan api perlahan dan di kacau hingga larut (sebati).
Campuran tepung gandum, Soda bikarbonat dan baking powder yang di ayak..

3 biji telur yang dipukul hingga kembang..

adunan diatas, di campur kan dan di kacau hingga sebati.. kemudian tutup loyang adunan dengan alluminium foil supaya wap air tidak masuk ke dalam loyang semasa proses mengukus berjalan..

Hasil kek yang telah di kukus selama lebih kurang 1 jam.. ( aku kukus x sampai sejam pun, lebih kurang 45 minit je)



Nahhhhh... ini lah hasilnya..
Selamat mencuba...






Suka baca? Mekaseh! (^_^)


KLIK UNTUK TINGGALKAN KOMEN

6 Good friends:

|| NaFiRaa || said...

wahhh.. sedapnye~ x cukup peralatan ler nak try... heehehehe..

Zura said...

nape x hias zie...contohnye ko tulis..."khas untuk zura"...hehehe...mesti cantik kek ko...

chugie said...

Nafiraa- heheh, pi beli ye.. blehtry pas tuh..

zura- aku x sompek nak hias2 bagai ra, tukang rasa kat umah tu dah x menyabor nak ngap kek aku hahahah:))

p/s: hias ke tak ke.. same je ra.. masuk mulut ngap.. hancur lunyai ekekek

non è italiano said...

kalau tengokkan resepi tu, sama dgn resepi yg selalu aku guna.

sedaap! i agree.

semangat sebelum kahwen tak sama dgn semangat lepas kahwen. hehehh

non è italiano said...

kalau tengokkan resepi tu, sama dgn resepi yg selalu aku guna.

sedaap! i agree.

semangat sebelum kahwen tak sama dgn semangat lepas kahwen. hehehh

chugie said...

heheh.. sedap kan normi.. emm betul lah tu, semangat lepaih ada anak kot huhuh



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright @ Iezmierah 2012 | Designed By Shahada Fauzi