Posts

Showing posts from December, 2008

Hari raya Aidiladha @ Hari Raya Qurban

Hari raya aidiladha bakal menjelang.. tapi x banyak lagu2 raya haji ni berkumandang kat radio. Ade lah sekali tu aku dengar satu lagu ni, kalu x silap mase dengar sinar fm.. Tajuk lagu tu rasenye "Bulan Haji". Lagu die lebih kurang cam gini..

"Bulan haji.. telah tiba lagi.. Menunaikan ibadah.. panggilan baitullah.. tanah suci mekah.. Ya makkatul mukarramah.." (sape yang tau lagu ni sure leh nyanyi punye heheh..

Em nape ek x banyak lagu2 raya haji kat radio? dan x ramai yang nk buat lagu raya haji ni. Patutnye raya ni lah kite kene meriahkan lagi lebih dari raya puasa. Sebab Bulan haji ni lah kite melakukan ibadah haji bg yg mampu dan ibadah qurban di setiap masjid dan surau. Dan Aku rase ade juga segelintir individu yang melakukan ibadah qurban ni di rumah die sendiri dimana dia kan menjemput orang2 kampung dan sanak sedara bergotong royong mengerjakan qurban samaada qurban lembu, kambing atau mungkin juga unta, kemudian daging tersebut akan di agih2kan ke serata r…

Kejadian 1 Dec (malam) - Bintang dan bulan tersenyum..

Subhanallah...Maha besar mu Ya Allah..

Rupanye kejadian bulan dan bintang tersenyum dilangit tu merupakan 1 fenomena.. alangkah bertuahnye rase diri ku ni sebab dapat melihat kejadian yang amat2 mengagumkan dan sangat real malam td. Macam x percaya pun ade bile melihat bulan dan bintang tu tersenyum.. Sekali pandang macam bentuk SMILEY. Dua butir bintang seperti mata dan Bulan sabit seakan bibir yang mengukir senyuman.. Subhanallah.. Cantiknye..

Kisahnye begini..

Malam tadi sedang asyik leka menonton berita, tiba2 adik lelaki aku keluar dr bilik, katanye die baru dpt sms dr teman yang mengatakan bulan ngan bintang nampak cantik kat langit. Mulanye aku x percaya dan malas nk ke luar rumah untuk tengok. Adik lelaki aku pun pegi lah ke luar rumah, dan disusuli adik perempuan aku.. dorang pun terjerit lah sambil memaksa aku ke luar rumah untuk melihat sendiri.. memang amat2 memeranjatkan bila melihat fenomena yang berlaku depan mata kepala ku sendiri. Mengucap panjang aku bila tengok betapa …